Dag 1

Första dagen på praon har varit riktigt bra! Allt började med att gå upp klockan 6:00 på morgonen, duscha, käka, och åka in mot kalmar. När vi väll kom in till sjukhuset gick vi och hämtade såna där läkar kläder till mig (måste medge att jag passar i dom, kanske verkligen ska bli läkare?) sen gick vi och tittade var vi skulle befinna oss och gick ditåt. När vi väl kommit till den rätta salen tittade vi alla besök som vi skulle få ta hand om. Eftersom den första undersökningen skulle ske om en knapp timme, gick vi och tog lite extra frukost, och tittade runt på andra delar av sjukhuset. Sen kom den första patienten som skulle ha en "colon" röntgen (tjocktarms röntgen), man började med att föra in en slags plast sak i ändtarmen som senare skulle fylla tarmsystemet med kontrast (en slags vit sörja) som senare skulle lägga sig på sidorna av tarm väggarna för att göra dem synliga på senare magnet röntgen.
Så här såg det ut när kontrast materialet fördes in i tarmsystemet, tarmarna kunde senare visas på röntgen bilder(Så här såg det ut när kontrasten fördes in i tarmsystemet)

När allt detta var klart så kom en ny patient, han skulle få samma undersökning.
Lite senare på dagen, gick vi och åt lunch, lunch för personalen fick antingen tages med hemifrån eller ätas på en viss personal restaurang. Efter lunchen gick vi upp till våran sal igen, och fick ta emot en äldre patient, hon skulle få en "plastsond" in genom näsan ner till tarmsystemet för att sen injicera kontrast för en senare magnet röntgen i tarmsystemet.

När detta var klart, begav jag mig ner till transport sektionen, där dom vägleder patienter till sina undersöknings / operations rum. Jag var där i cirka 2 timmar, där vi både transporterade personer, skrev remisser m.m.
Efter detta gick jag tillbaks till mamma, och vi gjorde en undersökning på en äldre dam som skadat foten, vi röntgade från alla håll och kanter på foten och underbenet, sen fick en läkare ta en närmare koll om det var någon seriös skada, senare fick vi bege oss hem!

Detta var min första dag, en väldigt lyckad dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0