Dag 2

Dag 2 på praoen gick också väldigt bra, samma rutin som dag 1 på morgonen, men idag var jag redo för andra saker!
När vi kom in till sjukhuset fick jag byta om, och sen gick vi mot våran sal. Vi skulle vara på CT idag (computed tomography). Den första patienten vi fick skulle vi röntga binjurarna på. Han fick lägga sig i en donut liknande maskin. När vi tagit bilderna visade mamma mig exakt var binjurarna låg, och hur man kunde se dom på bilderna. Senare fick vi patienter som hade liknande behandlingar, de flesta behandlades med kontrast medel för att vissa organ skulle visa sig på bilderna, och vissa behövde inte. Senare gick vi på lunch, nere i caféet idag igen.

Efter lunchen visade mamma mig ner till Ultraljuds expeditionen, där jag fick först göra lite brev med kallningar till folk som skulle få undersökningar i framtiden, och sen fick jag gå med en läkare in, och han förklarade för mig hur han gjorde och vilka organ som visades medans han undersökte patienten.
Efter detta gick jag till magnet-röntgen och tittade på en kvinna som undersökte sin livmoder för cancer, och en kvinna som undersökte sin hjärna. Man kan få fram riktigt klara bilder via magnet röntgen!!

Imorgon väntar nya äventyr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0